יום שני, 14 בנובמבר 2011

בארץ אורות הצפון

אם אהבתם את הסירטון על אורות הצפון בפרק "נטועה בשמיים" ודאי תפיקו הנאה מרובה מהסירטון היפהפה המצורף מטה, גם הוא צולם באזור טרומסו בצפון נורבגיה. צעיפי האור השמיימיים, השקיפות המדהימה של האוויר, השלווה הסטואית הנסוכה על הפיורדים הדוממים, הצבעים החדים הנקיים מרבב, קווי המתאר המושלמים, משטחי הלובן ושמי האינדיגו - כל אלו, כך נראה לי, אין להם מקבילה בקווי הרוחב הנמתחים יותר מכמה מאות קילומטרים דרומה לחוג הקוטב. הנה פרויקט הביכורים הנפלא של Ole C. Salomonsen:


ואולם, ארץ אורות הצפון מאירה באור יקרות גם מתחת לצעיפי האור התלויים לה מן החלל החיצון. הנקיון האטמוספירי מספק חגיגת צבעים יחודית בתווך שבין מים ושמיים, בעיקר בשעות הזריחה והשקיעה כפי שהטיב לתעד זאת  Terje Sørgjerd בסרטון time-lapse פרי עבודתו:

תוספת מאוחרת מפברואר 2012: צילום מדהים ויוצא דופן של אורות הצפון, מעשה ידיו להתפאר של הצלם Bjørn Jørgensen, כפי שפורסם לא מזמן ב- APOD. התמונה נלקחה בגרוט-פיורד הנמצא מעט צפונה לטרומסו, בליל ה-23 בינואר השנה. שימו לב לקבוצות הכוכבים שור ועגלון המגיחות מבין הוילונות: בין השאר, קל להבחין בפליאדות, בהיאדות, ובאלדברן, וגבוה יותר בקפלה, אלנאת, מנקלינן  ואלהקה...




ועוד תוספת מאוחרת, הפעם ממרץ 2013; תצלום נפלא של Fredrik Broms המתעד את אורות הצפון בבלוג משלו. התצלום הזה נלקח בעת הופעת שביט וברשומה בה פורסם תוכלו למצוא כמה 'תפיסות' נאות של השביט על רקע וילונות האור... את התמונה מטה בחרתי לשבץ מפאת הצבעוניות יוצאת הדופן של המופע. תודות לפרדריק על ההרשאה לשבצה כאן.








4 תגובות:

  1. מקסים. פשוט אין מילים לתאר את תופעת הטבע המופלאה הזו, שכמובן מצריכה מזג אוויר בהיר. חבל שדווקא מישראל אי אפשר לראות שום דבר.

    השבמחק
    תשובות
    1. אחת ל-11 שנים בממוצע (אבל לא באופן סדיר) מתרחשת עלייה חזקה בפעילות השמשית, מה שמעלה את הסיכוי לסערות שמש חזקות במיוחד ולהדרמת הופעת האורורה אפילו עד לקווי הרוחב הנושקים לאזורנו... לא שמעתי על אף דיווח על כך מהמזרח התיכון אבל (אם זיכרוני אינו מטעה אותי) בשנות התשעים היה אירוע חריג שבו הדרימו אורות הצפון עד פלורידה!

      מחק
  2. אני יודעת שאפשר לראות את זוהר הקוטב הצפוני גם מאנגליה, שזה קרוב יותר. אבל צערי, במפת ישראל שלנו אפשר לראות רק מדבר, שהוא גם יפה מאד.

    השבמחק
    תשובות
    1. למדבר הישראלי יש אמנם קסם משלו, אבל המדבר של הטונדרה הוא הקסם בהתגלמותו (כן, אני יודע שאני משוחד...) אגב, אורות הצפון הראשונים לחורף 12/13 הופיעו זה עתה, ראי התמונות המרהיבות כאן.

      מחק