יום שני, 2 ביולי 2012

סאגת ההיגס - ההכרזה (רשמים מ-CERN)

רצה הגורל והגעתי ל-CERN לשהות בת שלושה שבועות בימים הכי חמים שידע עולם הפיזיקה של החלקיקים האלמנטרים בשני העשורים האחרונים; אני משתתף מטעם חמד"ע בפרוייקט בינלאומי שמטרתו לקרב את נושא החלקיקים האלמנטרים לליבם של מורי בתי הספר, בתקווה שאלו ישכילו לעורר השראה בתלמידיהם. בפעם הקודמת שהגעתי לכאן העברתי סמינר המסכם את הישגי עבודת הדוקטורט שלי בפני אנשי המחלקה התאורטית. עתה, בעבור תריסר שנים תמימות, אני מגיע ל-CERN כאחרון הפיונים, תרתי משמע.


עדכון 2/7/2012

כשבאתי כתלמיד מחקר לא יכולתי לקוות ליחס אישי מאנשים עסוקים דוגמת ג'ון אליס, המכונה בפי כל LORD OF THE RINGS. ואילו עתה, בהיותי מורה מן השורה, אחד מקבוצה של מורים מכל רחבי העולם ללא כל רקע קודם בתחום, נתפנה האיש ובא להעניק לנו הרצאת מבוא בת שעה שלמה, וכל זאת יומיים בלבד לפני מסיבת העיתונאים החשובה בתולדות התאגיד הבינלאומי היוקרתי. על שום מה LORD OF THE RINGS? על שום הטבעות המרכיבות את המאיץ (דרכן מואצים הפרוטונים), על שום היותו של ג'ון הסמכות הבלתי מעורערת כמעט בכל תחום התמחות הקשור בפרויקט, ידו בכל ויד כל בו, ומכיוון שדמותו החזותית נראית לקוחה מתוך סיפוריו של טולקין... בתמונה זו שצילמתי היום בכיתה, מתאר אליס את ארץ הפלאות של סקטור ההיגס באמצעות מפתה המפורטת המודפסת לבן על גבי שחור על חולצתו...




ג'ון אמנם לא סיפר מה בדיוק יאמר במסיבת העיתונאים אבל הוא כן סיפר מה לדעתו מתרחש מאחורי הקלעים... וזה לא משאיר מקום להרבה ספקולציות. בין השאר, הוא הציג בפננו את אותם גרפים שהופקו ב- VIXRA-LOG - גרפים שהעלתי כאן בבלוג ברשומה המתגלגלת על המודל הסטנדרטי - באומרו שלמרות שאלו הופקו ע"י בלוגר, הם כלל לא רחוקים מהמציאות. אמר וצחקק... כזכור האנליזה שם מובילה למסקנה שהחלקיק החמקמק נמצא באנרגיה של כ-125 GEV ברמת ודאות של שלוש סטיות תקן. ככל הנראה העדויות שהצטברו במהלך החורף האחרון העלו את רמת הודאות לחמש סטיות תקן, מה שמאפשר סוף כל סוף להכריז על גילוי (?...)

עד כאן השמועות וההשתמעויות. להכרזה האמיתית והמדוייקת נאלץ לחכות עוד קצת אבל אם אלו הם הממצאים, הרי שהמסה של החלקיק נמצאת במקום שמעלה סימן שאלה בנוגע למודל הסטנדרטי עצמו: סקטור ההיגס בתורה שונה במעט ממה שחשבו שהוא (אני לא מספיק מתמצא בפרטים כדי לומר במה בדיוק הוא שונה, אבל אנסה להבין זאת בהמשך). מובטחת לנו אם כן תקופה מעניינת של אבולוציה רעיונית ואנו נשתדל להיות קשובים...

לא זו בלבד שהאוטוריטה נתפנתה ובאה להרצות בפני אוסף של הדיוטות גמורים (מנקודת המבט המקצועית כמובן), אלא אף נתפנה השר לענייני טבעות במדינת "שקל-מדד" לענות לי על שתי שאלות שתמיד הטרידו אותי עד מאוד, שתיהן נוגעות לפרשנות הרווחת לסקטור ההיגס: האחת קשורה במבנה של שדה ההיגס עצמו, השנייה במשמעות המושג "הענקת מסה לחלקיקים חסרי מסה". למרבה הצער, לא יצא לי הרבה מזה. יתכן שלא נסחתי כראוי את השאלות או אולי לא הבנתי את התשובות; בסופו של יום נשארתי בדיוק עם אותם סימני שאלה. אני אעלה פה את השאלות הללו ברשומה עתידית במידה ולא תתקבלנה תשובות מספקות בהמשך. והרי נותרו לי פה עוד עשרים יום וכל שמנה וסלתה של אצולת הפיזיקה כבר נוכחת במקום (אל חדר ההסעדה המפורסם של CERN אי אפשר להחדיר אפילו סיכה בשעת ארוחת הצהריים...). נחכה ונראה.

ולסיום דיווח ראשוני זה (יהיו עוד, בכפוף למגבלות אובייקטיביות), הנה הנוף הנשקף מחלון חדרי במלון שבתוך הקומפלקס של CERN; מזג האוויר קריר וסגרירי, הכל ירוק, כרמי גפנים נפרשים מקו הגדר של בירת הפלך ועד לאופק... הרכס המוארך ברקע הוא המתחם המערבי של הרי היורה.




עדכון 3/7/2012:

הפתעה חביבה חיכתה לנו הבוקר בדמות פגישה קבוצתית עם פטר היגס. קבוצתנו מונה כארבעים מורים מ-27 מדינות (אם זכרוני אינו מטעני). מרבית המורים לא נפגשו מעולם עם פיזיקאי בעל שם, וההתרגשות היתה רבה... פטר היגס נכנס לחדר כחתן לחופתו וג'ון אליס משמש בתפקיד השושבין. דקה לאחר מכן נתפנה אליס לעיסוקיו והשאיר את היגס להסתדר לבד... אף שהוא די מורגל בכך, נראה שמבטי ההערצה שנשלחו אליו מכל עבר נעמו לו מאוד. מילות פירגון נזרקו לחלל החדר כמו סוכריות בחגיגת בר מצווה. למי שמתבונן מהצד זה באמת נראה משעשע :) היגס פרסם את הפיתרון שלו לבעיית המסה במודל הסטנדרטי כבר בשנות השישים, במקביל לפרסום בלתי תלוי של שני פיזיקאים מבריקים אחרים - פרנסואה אנגלרט ורוברט בראוט. אתרע מזלם של אלו, ואף על תרומתם לתחום, לא זכו (בינתיים) להיכנס להיכל התהילה.

לשאלת אחת המורות בקהל, סיפר לנו פטר שעבודתו הוגשה לפרסום אך נדחתה בטענה שאין לה כל רלוונטיות לפיזיקה. בסופו של דבר פורסמה מאוחר יותר בז'ורנל אחר, במקביל לפירסום של אנגלרט ובראוט. בכך ניסה לרמוז לנו (לדעתי) שהיה הראשון לנסח את המכניזים, מה שבהחלט יכול להיות נכון... וגם לא נכון. לפני שלוש-עשרה שנה יצא לי לשבת לארוחת ערב סביב שולחן אחד יחד עם פרנסואה אנגלרט במסגרת כינוס שנערך באוטרכט. אנגלרט הוא יהודי צרפתי חובב מושבע של יין משובח. כמה כוסיות מזה תספקנה להעלות חיוך שלא ניתן למחות מלחייו האדמוניות, השופעות חיוניות. אבל אם תספרו לו שהיגס ניסח את המכניזם של שבירת הסימטריה לפניו הוא עשוי לפלוט את כל היין ששתה ישר על פרצופכם. אם לא ראיתם את אנגלרט כועס לא ראיתם מחזה משעשע מימכם.

הנה עוד אנקדוטה חביבה שקראתי בספרו הפופולרי של מרטינוס ולטמן העוסק בחלקיקים ובחלקיקאים (לא מתחייב על הדיוק בפרטים הקטנים, אני שולף זאת מזכרוני): פעם ישבו ולטמן ואנגלרט יחד עם עוד כמה מאושיות הפיזיקה התאורטית סביב השולחן לארוחה דשנה. ולטמן סיפר לכל הנוכחים שערך בדיקה קטנה והסתבר לו שאם אתה פיזיקאי ונולדת בחודש מרץ יוני אז הסיכוי שלך לזכות בנובל גדול באופן משמעותי מהסיכוי של אלו שנולדו בחודשים אחרים. אנגלרט, שכבר ירד על כמה כוסיות של יין עתיק, הפטיר בקול גדול לעבר הנוכחים: אני לא צריך את הסטטיסטיקה הזו; אני יהודי. אזי פרץ בצחוק רם, מתגלגל, ובלתי נשלט, ובה בעת כל שאר המסובים סביב השולחן דממו (על פי עדותו של וולטמן, צחוקו של אנגלרט היה כה עז עד כי ממש חשש שמא יחנק...).

נחזור למפגש עם פטר היגס. בעיקבות אחת האמירות המתחנפות שנזרקו לחלל החדר (לא זוכר ממי ובהקשר למה) גדשה בת צחוק של שביעות רצון את פניו של פטר וכה הפטיר לעבר הנוכחים: "נראה לי שאחר מסיבת העיתונאים שתתקיים מחר אני יכול ללכת להתפגר במצפון נקי..."  שכה אחיה.  ובאמת, האיש כבר זקן למדי ושמיעתו חלשה והוא נזקק למכשיר שמיעה. משום כך התקשה מעט לשמוע את השאלה ששאלתיו באופן אישי בתום המפגש. תשובתו של היגס הייתה אמנם עניינית אבל הוא לא אווה לפתח את הנושא מעבר לתשובה הסטנדרטית (המוכרת לי) ואולי זה לא הוא שלא אווה, אלא מורים נרגשים שצבאו עליו מכל עבר כדי להצטלם עימו וממש רטנו על כך שאני גוזל מהם דקות יקרות שלא תשובנה. גיליתי רצון טוב, הנחתי להיגס ויצאתי את האולם. כמה נעים היה להחליף את האווירה הדחוסה בחדר באוויר הקריר והבשום של החוץ...

הערת חצות: על פי דברי ג'ון אליס (שנאמרו בכמה הזדמנויות בפורומים מקצועיים), הואקום של הסקטור האלקטרו-חלש במודל הסטנדרטי בלתי יציב עבור שדה היגס שמסתו נעה בין 114 GEV ל-135 GEV ולכן הממצאים שיפורסמו מחר לגבי ההיגס מחייבים קיומה של 'פיזיקה חדשה'. אם יהיה טעם, אפרט יותר על כך בהמשך.


עדכון 4/7/2012


CERN התעוררה הבוקר ליום החגיגי בתולדותיה. מאות פיזיקאים, מהנדסים, אנשי תקשורת וסתם סקרנים עם אישורי כניסה מתרוצצים אנא ואנא. מעטים זכו להיכנס לאולם המרכזי. הגעתי בתקווה לתפוס מקום אבל המחיר שצריך לשלם בשביל זה גבוה מידי... (לא, לא צריך לשחד אף אחד. פשוט הצפיפות והדוחק נוראיים). הרשת קרסה, האסוס טרנספורמר מקרטע כמו רכב משנות העשרים של המאה הקודמת. אחכה שהצונמי יעבור; יש תוצאות מעניינות שמובילות למסקנות מעניינות. STAY TUNED.

O.K. התוצאות מרתקות. שני הגלאים הגדולים של CERN, היינו, CMS ו-ATLAS הראו סיגנל ברור של היגס מסוג כלשהו, בשני ערוצי בדיקה בלתי תלויים וברמת ודאות של חמש סטיות תקן עבור כל אחד מהם בנפרד! למרבה הפלא, הסיגנל בערוץ שבו מתקבלים שני פוטונים חזק כמעט פי שניים ממה שחוזה המודל הסטנדרטי. לעניות דעתי זו עדות לכך שהבנת הדברים לוקה בחסר ועבודה רבה עוד צפוייה לתאורטיקאים. כדי להבין את כל המשמעויות של התוצאות יש צורך בעוד הרבה דאטה, וב-CERN כבר משנסים מתניים לעבודה מאומצת כפי שסיפר לנו רולף, אחד הדירקטורים כאן והמארח של קבוצת המורים. מהן ההשלכות של כל זה לסבירות שיגלו את SUSY ב-CERN? אין לי מושג אבל אנסה לברר ואעדכן במידה ואבין. 

הייתם צריכם לשמוע את התשואות ומחיאות הכפים באולם בעת ההכרזה: יש לנו חלקיק חדש והוא נראה כמו היגס... אנשים מחוץ לאולם ממש דמעו מהתרגשות. אחרי ככלות הכל, היה פה מאמץ עצום, משותף לאלפי אנשים, שנפרש על פני כמעט שני עשורים, מאמץ שבסופו של דבר הוכתר בהצלחה. כולם באופוריה, בלילה יערה כאן הרבה אלכוהול לתוך גרונות ניחרים... המורים בקבוצתי הלומי הלם מהחוויה הלא צפוייה שנזדמנה להם; סדר היום המקורי של בית הספר פורק לגמרי לרגל המצב. עכשיו רק נותר לראות מהו קבוע הדעיכה בזמן של האופוריה. אני מת מרעב ואי אפשר להיכנס לאתר ההסעדה המיתולוגי של CERN מרוב שהוא הומה אדם....

פטר היגס ופרנסואה אנגלרט היו אורחי הכבוד של הארוע, וכשנכנסו לאולם זכו לתשואות שרק כוכבי רוק זוכים להם. ואולם היגס עורר התלהבות רבה יותר, מה שעלול לשלוח את אנגלרט להתעלק על בקבוק יי"ש... התמונות מטה צולמו על ידי בחטף: בעליונה פטר היגס ביציאה מהארוע, ובתחתונה אנגלרט (מזוקן וחמוש במשקפיים עבות) כמה דקות לפני שעלה לאולם.






סגירה 6/7/2012

יומיים חלפו מאז ההכרזה הדרמטית והחיים כאן חוזרים למסלולם. גלים משניים ושלישוניים עדיין מכים בכל רחבי הבלוגוספירה, הרשת מלאה בדיונים, ויכוחים, ספקולציות, והרבה אדרנלין. זה הזמן בשבילי לסגור את הדיווח. אני מעריך שאכתוב על הנושא עוד בהמשך, ומהיבטים שונים. סוף השבוע מתקרב ו... הרי היורה נמצאים במרחק יריקה מכאן ופסגתם קורצת ;)

צירפתי למטה סירטון ששיחררה CERN ובו נראה ג'ון אליס מסביר את הקונספט של שדה ההיגס וחלקיק ההיגס. דיווח יום-יומי על קבוצת המורים והקורות אותה בתוך כל ההמולה תוכלו לקרוא בבלוג הנאה שפתח קובי שוורצברד (הוא ואני מהווים את הנציגות הישראלית בתוך קבוצת המורים), המופיע ברשימת הבלוגים למדע פופולרי מצד שמאל.





תוספת מאוחרת (23/1/2013): קבלו את הראיון שנערך לפרנסואה אנגלרט זמן קצר לאחר ארוע מסיבת העיתונאים המדובר. ראו תגובתו של אנגלרט כאשר הוא נשאל על תרומתו לתגלית; בפרט, שימו לב לשפת הגוף שלו החושפת טפח טעון במיוחד...






13 תגובות:

  1. אני מחקה לדיווח מפורט מהכנס - המקום וסביבתו, האנשים, ובמיוחד התשובות שקיבלת לשאלות שהתרידו אותך.
    קורינה

    השבמחק
    תשובות
    1. לא חושב שאתפנה לכזו רמה של דיווח, אבל פה ושם אציג אנקדוטות... הנה אחת: כבר יצא לי לשאול את חתן המסיבה בכבודו ובעצמו (פיטר היגס) את אחת השאלות שמטרידות אותי... לצערי לא איפשרו לו להאריך בדברים ואת מה שהשיב כבר הכרתי. ארחיב מעט על כך בעדכון הבא (שיפורסם כחלק מרשומה זו).

      מחק
  2. עופר, מהנסיון שלי בסיטואציות כאלה, כשאתה מקבל תשובה שנשמעת לך בג'יברישית מצויה, זה לא בגלל מגבלת ידע או מגבלה שכלית שלך, אלא בגלל המשיב. כשירות אישי, עקב היכרותינו רבת השנים, אני אתרגם לך את תשובתו לשפה מדוברת: "אין לי מושג ירוק איך חלקיק אחד מעניק מסה לאחרים, ולמען האמת, גם אני חושב שזו שטות הזויה, אבל שרפנו 9,000,000,000 דולר בשביל סופר סימטריה ולא מצאנו כלום. אז בחייך, תהנה מהנוף ותן להתפרנס בשקט".
    או משהו כזה ...(;
    איל

    השבמחק
    תשובות
    1. בכנות אייל, אני חושב שאתה טועה. אני לא יכול לומר שהמכניזם של ההיגס הוא כוס התה שלי, אבל ביננו, כמאמר קונילמל, מי אני בכלל? האנשים שהגו אותו מוכשרים מאוד, ומוכשרים מאוד גם אלו שקיבלו אותו בירושה ושמים בו מבטחם. כך שגם אם בסופו של דבר יסתבר שהמכניזם שגוי, הרי שכמעט מכל היבט שתבחר להסתכל על הדברים, הפרויקט רחוק מלהיות 'זריקת כסף'. בלי ספק משהו חדש התגלה משום שהסיגנלים צפים ברור מעל הרעש. אליס, שאיני מטיל ספק קל שבקלים ביושרה שלו, ושהצהיר לא אחת בעבר שמבחינתו הרבה יותר מרתק יהיה לו לא ימצא החלקיק, די סגור על העניין. נחכה למחר ונראה מה יש למומחים האמיתיים לאמר. ולגבי סופר-סימטריה - ימים יגידו. אני מעריך שאחרי מסיבת העיתונאים של מחר הנושא הזה יטחן עד דק...

      מחק
  3. הי עופר, זכית להיות שם בעיתוי הכי טוב שאפשר.
    לינק לרשומה הזאת הועלה לעמוד הראשי באתר חמד"ע וגם לדף הפייסבוק. מכיוון שגם אני נוסע, לא אוכל להחליף את הלינק, אבל כל עדכון ברשומה הזאת כמובן יקושר.
    להתראות באוגוסט
    איתן

    השבמחק
    תשובות
    1. אכן, ובלי שתכננתי זאת...
      להת' באוגוסט.

      מחק
  4. עופר, אם נתעלם מההשתלחויות הפרועות שלי, אני חושב שאם מומחה לתורת השדות הקוונטית לא מסוגל לייצר הסבר שאתה, עם הרקע, הידע והיכולת שלך, תבין, זה לא נראה ממש טוב. היום (שזה כבר מחר), ההיגס הוכרז והחגיגה החלה, ואני עדיין ספקן לגבי המכניזם של יצירת המסה באמצעות שדה היגס. ברור שמשהו חדש התגלה, אבל מכאן ועד מה שטוענים שהוא עושה הדרך ארוכה.

    השבמחק
    תשובות
    1. אתה מחלק לי מחמאות שאינן מגיעות לי. הידע שלי במכניזם של היגס מגיע מקורס בתורת שדות, ואולי עוד קצת. על כך אפשר להוסיף אחד עשרה שנות התחלדות... בהחלט יתכן שלשאלות שלי יש תשובות מצויינות, אלא שאף אחד לא טורח להשיב בעמקות. וזאת משום מה? משום שבעיניו של המומחה אני לא יותר ממורה, הוא לא יטרח לבדוק עד כמה אוכל להיכנס לעובי הקורה, ומבחינתו הסיכוי שמדיון עימי תצוץ איזו הבנה חדשה, ואפילו פירסום, שואף לאפס. לכן הוא גם לא ישקיע בי אלא מאמץ מסדר אפס... את אי הנוחות הזו לקחתי על עצמי בגע שבחרתי להיות מורה. כשג'ון אליס ניסה להשיב לי הוא ראה לנגד עיניו מורה בתיכון ולא קולגה... ובצדק כמובן. אין זה אומר שהדברים שמטרידים אותי משוללי יסוד. העניין הוא שהסיכוי שאף אחד לא חשב עליהם קודם לכן קטן למדי, ויש להניח שאם המומחים חיים עם זה בשלום, יש להם סיבות סבירות לכך.

      מחק
    2. אני זוכר שעל הפיתוח שלי למפענח א.ק.ג. אמרו לי בכל מקום: "לא יכול להיות שלא חשבו על זה קודם". אז משרד הפטנטים האמריקאי חשב שכן.
      בקיצור, קצת צניעות לא מזיקה, הרבה צניעות לפעמים זו בעיה.

      מחק
    3. צניעות-יתר אף פעם לא היתה אחת החולשות שלי... SSB אף פעם לא היתה אחת החוזקות...

      מחק
  5. ומה שהכי מוזר זה שעוד לא ראיתי את עילם גרוס בטלויזיה כאן...

    השבמחק
  6. אחי היקר, כאחד שמחפש את החלקיק האלוהי שנים כה רבות (בצורה זו או אחרת..) אי אפשר להתעלם מצירוף המקרים שהביא אותך לסרן בעיתוי זה. הגם שאין לך דבר מכל זה - זכית! ומי יודע אולי בטיול הקרוב לפארק היורה תזכה לראות דינוזאורים :)

    השבמחק
    תשובות
    1. הי צחק'ה, על החלקיק עצמו אני מוותר ;) you know what i mean...

      מחק