יום שני, 4 במרץ 2013

תחזית מזג האוויר? ממטרים פזורים של פלזמה לוהטת...


בתשעה עשר ביולי בשנה שחלפה התרחשה על פני השמש תופעה יוצאת דופן ומדהימה ביופיה: התפרצותה של להבת שמש לא גדולה במיוחד הובילה לפליטה כמעט סימטרית של פלזמה לגבהים של למעלה ממאה אלף קילומטרים (להערכתי). מה שקרה לאחר מכן הוא מעבר לכל דמיון: במשך יממה שלמה (כעשרים ושתיים שעות כדה"א), ובאזור נרחב מאוד מעל הלהבה המקורית, התרחש עיבוי של פלזמה לוהטת וגשם זלעפות של חומר טעון חשמלית ולוהט ניתח חזרה אל פני השמש תוך שהוא עוקב אחר קווי המתאר הלולאתיים של השדה המגנטי שבקע מאזור הלהבה.


הלבישו על ראשכם אוזניות, העבירו לצפיה ב-HD, ושבו בנחת בכורסה. קטע הוידאו המשובץ מטה צולם באורך גל של 30.4 ננומטר (איפשהו באולטרא-סגול הקיצוני, על גבול קרינת הרנטגן); זהו אורך הגל הממוצע של אור הנפלט מחומר המצוי בטמפרטורה של כ-50,000 מעלות קלווין. כל פריים צולם מידי 12 שניות, וכולם לוכדו יחדיו ליצירת סרט time-lapse בן כארבע דקות כך שכל שנייה בסרט מתארת שש דקות במציאות. כדי לתת מושג כלשהו על קנה המידה של הארוע צורפה תמונה של כדור הארץ בגודל אמיתי בדקה 1:06. ולמי הקרדיט? לנאסא כמובן (אלא מי?), Solar Dynamics Observatory's AIA instrument. 




בדרך כלל אינני נוהג לדווח על "חדשות" (לא במדע ולא בכל תחום אחר) אבל לפעמים I just can't help it... כך היה במקרה של ההיגס, וכך עתה. תודה לאיל כהן שהפנה את תשומת ליבי לקטע הזה לראשונה לפני כשמונה ימים, ותודות לתום מהבלוג של תום שקישר לוידאו המקורי היכן שפורסמו פרטי הארוע המוגשים לכם כאן. עוד תצלומים מרהיבים של השמש בתוספת קטעי וידאו והסברים תוכלו למצוא ברשומה קודמת שכתבתי בנושא הנושאת את הכותרת וזרח השמש ובא השמש.


תוספת מאוחרת (28/10/2013): קניון של אש שאורכו כ-320,000 קילומטרים נפער על פני הפוטוספירה בשלהי ספטמבר האחרון; שימו לב ל"רולים" של פלזמה הסוככים על הקניון ומצביעים על כך שהקניון מקוטב מגנטית לכל אורכו:




הארוע ארך כיומיים, וצולם באורכי גל שונים. פתיחת הקניון צולמה באורכי גל המוקרנים מפלזמה בטמפרטורה של כ-1,000,000 מעלות קלווין ואילו ה"רולים" צולמו באורכי גל המוקרנים מפלזמה בטמפרטורה של כ-556,000 מעלות קלווין. זכות ראשונים: הבלוג של תום.




תגובה 1:

  1. האמנות של הטבע, העוצמה של הטבע, הגדולה של הטבע. מדהים. (זאתאומרת שהצלחתי לפתוח ולצפות).
    אני מתכננת עמדת צפייה של סרטונים מדהימים כאלה ואחרים, מול פינת ישיבה בכורסאות נוחות - אצלי ב"ספריה". אוספת קולות תומכים. מצטרף?
    דיתה

    השבמחק