יום חמישי, 15 במאי 2014

זקיף הרמון

מדי שנה בסוף ינואר או תחילת פברואר אני לוקח את תלמידי קורס ההעשרה בקוסמולוגיה (קורס אותו אני מעביר בחמד"ע לכיתות י"א) לתצפית כוכבים בלב המדבר. מקום התצפית הקבוע שלנו הוא חניון עין ילק הנמצא על סיפו של נחל נקרות. אנו מגיעים לשטח כשעה לפני השקיעה ומיד עם הגעתנו יוצאים להליכה נינוחה של שעה וחצי במעלה הואדי הרחב וחזרה כדי להתאוורר מהנסיעה המתישה. בזמן הזה מכינים שני המלווים את המחנה לשהות בת כמה שעות: ריכוז הציוד ומיונו, מדורות, ארוחת ערב...

הסיור הקצרצר בנקרות מחלץ עצמות ומשכין רווחה בליבות הצעירים: הדממה הנקייה מרבב, הואדי הרחב, השמיים הפתוחים, האינסופיים, יפי המדבר, הנקיון האבסולוטי. וכל אותה עת, דומיננטי בנוף הנקרות, נישא לנגד עיננו בגאון רכס מרשים, משונן, מצלעותיו הקמורות זקופות בזוויות גבוהות... מבליח אל תוך הדוק של שעת בין הערביים, כך צילמתי אותו בתצפיות שערכנו בשנה שעברה:


   

זהו "זקיף רמון". הרכס מהווה את המקטע המרכזי של הקיר הדרומי של מכתש רמון. אם תחפשו אותו בשם זה במפות הסטנדרטיות תיכזב תוחלתיכם. לא בעמוד ענן, לא במפות השבילים, ואף לא במפות הטופוגרפיות העתיקות. למרבה הפלא, למרות שמדובר ברכס עם נוכחות חזקה מאוד, ובניגוד גמור לציוני נוף אחרים בסביבה בולטים פחות, הוא לא קיבל שם משלו.

מי שהעניק לו את הכינוי הראוי "זקיף רמון" הוא הלך עברי עתיר זכויות משוטטים הנושא כינוי משלו, "סייר מדבר 1". וכך הוא כותב בתגובה לשאלתי בפורום "טיולים ואתרים" באתר אג'נדה (קישור כאן), ואף הוסיף תמונה:

"הרעיון לשם נלקח מהר אקונקאגווה שבהרי האנדים שבארגנטינה.
מהות השם שניתן לפסגה הגבוהה ביותר בחצי הכדור המערבי (6960) הוא, זקיף בשפת בני הקיצ'ואה.
את השם הזה אני טבעתי ואני ממש לא מכיר את ההוא שהדביק את נקודת העניין על פסגת הזקיף בעמוד ענן. אבל הוא עשה עבודה טובה.
זקיף רמון עם "מטרהורן" בקצה הימני. מבט ממפגש כביש 40 עם נחל נקרות
.
"


אז זהו זה... הפסגה המזרחית המשוננת בצידה הימני של התמונה, השפיץ המחודד ביותר ברכס זקיף רמון, הוא המטרהורן... בפברואר השנה, ביום צח ומלא אור יצאתי לתור את אותו שפיץ משונן. החנתי רכבי בחניון עין ילק ויצאתי לצעידה נמרצת לעבר הרכס. ציפיתי למאמץ אבל הופתעתי לגלות כמה קל להעפיל מעלה. אם זכרוני אינו מטעני, כשעה וחצי לאחר הגעתי לחניון כבר עמדתי על ראש המטרהורן, 781 מטר מעל פני הים גובהו. כך בחורף; קרוב לודאי שבאמצע הקיץ ההעפלה פחות קלה.

בדרך ליעד

רכס שן רמון הכהה מבצבץ מאחורי קיר האמוניטים

שן רמון. מחדר מגמתי עתיק בשולי המכתש.

חמש דקות אחרי...

פני השטח נקיים ומחוטבים למשעי 

עדשות צור הנחל נקרות

תקריב

הזקיף על משמרתו. הפסגה המזרחית "מטרהורן".

מתלולי המצלעה

שפיץ מטרהורן על רקע שמי המדבר הצחים

השפיץ של השפיץ

מבט מערבה על המשך הרכס והפסגה המערבית

בדרך חזרה, רכס קיר האמוניטים

בן הערביים באפיק הנקרות.

השבוע, שלושה חודשים אחר הגיחה הראשונה, נזדמן לי להגיע יחד עם חברי רוני גוטמן לפסגה המערבית הגבוהה יותר (866 מטרים מעל פני הים) המופיעה כגיבנת מקומרת בחלקה השמאלי המרוחק של תמונת הרכס. בבעלותו של רוני רכב כבישטח מרווח ויכולנו לנצל זאת על מנת להתקדם במעלה הואדי כמעט עד מורדות ההר. מזג האוויר יומיים לאחר השטפונות של ראשית מאי היה נפלא: ערוץ הנחל עודנו רטוב, האוויר שקוף ורווה אור, רוח קרירה נשבה.

וכמו הפסגה המזרחית המשוננת, גם הגישה אל זו המערבית קלה למדי; מטפסים מיומנים יעפילו מהמרגלות מעלה בחצי שעה. שיפועי המצלעות סבירים, המסלע מחוספס מאוד ומאפשר מעבר בטוח גם בזוויות גבוהות. מראה המשכו של הקיר הדרומי של המכתש הנגלה מהפסגה המערבית מרשים מאוד וחושף עוד ועוד מצלעות הנישאות אל-על. למטה, בצד הדרומי, פרושים אי אלו גבעות משאר של צור וקירטון. ומן העבר הצפוני, נפרש המכתש.

טיזר. ה"מטרהורן" מימין.
במעלה הנקרות
הפסגה המערבית

הרי משאר ונופי חמאדות בדרך ליעד

אני הוא ההלך
...גם כאן, קטנטן.

וכאן...
המצלעות בדרך לפסגה

זום-אאוט

תקריב. הסלע כה מחוספס עד כי ניתן לצעוד עליו גם בשיפועים חזקים

המשכו המערבי של הרכס

מבט מהפסגה לכיוון מזרח

ועוד מבט מזרחה

...ואחרון

המבט דרומה לעבר "הפרונקל". סייר מדבר הפנה
את תשומת לבי שהפרונקל הוא הר פיטם.

המבט מערבה לעבר המשך הרכס ופסגות של 950 מטרים
מעל פני הים. מלמטה - מפער פיטם.

המצלעות כפי שנראו במהלך הירידה

ומהר המשאר המצורר שבשיפולי הרכס


3 תגובות:

  1. לפני כמה שנים חיפשתי באינטרנט רבות אחר שמו של הרכס
    לבסוף ראיתי את השם 'זקיף רמון' שאותו נתן "סייר המדבר 1", שאגב מתאים לו מאוד
    אני - "Eitamkrem" הוספתי את שמו לפסגתו בעמוד ענן
    שמעתי שנפתח שביל סגול אל הפסגה, חלק משביל סובב מכתש רמון
    מקווה לטפס את אותו הר מרשים ויפיפה בקרוב

    השבמחק
    תשובות
    1. חם מהתנור:

      http://www.hike.co.il/posts/m591869-%D7%A9%D7%91%D7%99%D7%9C-%D7%97%D7%93%D7%A9--%D7%A1%D7%95%D7%91%D7%91-%D7%9E%D7%9B%D7%AA%D7%A9-%D7%A8%D7%9E%D7%95%D7%9F#post591869

      מחק
    2. מסלול נהדר, מתכנן לעשות אותו בחנוכה :)

      מחק