יום שבת, 17 באוקטובר 2015

המדד העברי לטרחנות כפייתית


טרחנות כפייתית (בקונטקסט המדעי) היא נטייה חזקה ולרוב מוחצנת להחליף תאוריה מדעית מבוססת בתאוריה self-made, לעיתים קרובות כזו שאף אחד אחר לא מבין. הטרחן הכפייתי משקיע את מיטב זמנו ומירצו בטיפוח רעיונותיו. לדידו, ראייתו את המציאות היא יחודית והיא מביאה לעולם גאולה בדמותה של תאוריה מדעית פורצת דרך המבטלת או מייתרת את התאוריות אותן הוא מתיימר להחליף. לנסיונות להעמידו על טעויותיו וכשליו הוא משיב בביטול סלחני: "אם רק תצאו מהקיבעון שלכם ותחשבו מחוץ לקופסא תבינו את העומק והאמת שבהצעותיי". ועוד הוא יוסיף בענווה (לעיתים מעושה ולעיתים כנה): "ההיסטוריה תאמר את דברה".


מחוץ לעולם הטרחנות עשוי הטרחן הכפייתי להיות אדם חם לבבי ונעים הליכות, איש משפחה טוב, פקיד בכיר, נושא משרה רמה ואפילו מהנדס. בתחומי עיסוקיו ביצועיו טובים ודעותיו על נושאים רבים ומגוונים אינן חורגות מהנורמה. אבל מרגע שיגרר לדיון על תחומי ענייניו המדעיים בם הוא משקיע את מירב מירצו, אי אפשר לחדור עוד את חומותיו הבצורות. דבר לא ישכנע אותו שאינו מוכשר לדון במה שאין לו ידע מקצועי בו, שאין לו את הכלים לטפל בנושאים הסבוכים בהם הוא מתיימר להתמצא, שטענותיו שטחיות, חד מימדיות, עמומות ושמא ריקות או סותרות את המציאות.

במידה זו או אחרת כמעט בכל אדם מפותח מסתתר יצר טרחנות ממזרי חבוי. מי לא חלם אי-פעם להביא לעולם בשורה כלשהי שתהפוך אותו ליפה יותר, נעלה יותר, מתקדם יותר, נאור יותר... ועל הדרך גם יקבל הערכה וכבוד מן הבריות? אלא שאצל מרביתנו היצר הזה כבוש ומעוך ונשלט היטב בידי התבונה. ואמנם, אין פה שחור ולבן אלא ספקטרום עשיר של גווני ביניים: יש המשתעשעים ברעיונות טרחניים לשעה קלה ובדלת אמות, יש הזוכים להתפכח מטרחנותם בעקבות התנסות בלימוד או התנסות בהתבגרות, יש המתעקשים על האמת שלהם אך מותירים פתח לשכנוע, ומרגע שנפקחו עיניהם מודים בטעותם ביושר גלוי... יש אף מקצוענים ההופכים את מקצוענותם ושמם הטוב לקרדום טרחני, ויש כמובן את המטרחנים הקשים שגם יהלום שחור לא ישחיז טרחנותם... יש ויש. 

לפני עשור ומחצה לערך יצא הפיזיקאי-מתמטיקאי ג'ון באז עם מבחן טרחנות חביב המאפשר לכל אחד ואחד לשפוט איפה הוא יושב על סרגל הטרחנות. ג'ון תפר את המבחן שלו כך שגם פיזיקאים מדופלמים לא ימלטו מבחינה עצמית מדוקדקת, קל וחומר טרחנים כפייתיים מן השוליים הקשים. ובכל זאת, כשאני עובר על המבחן שלו אני מגלה שטרחנים עבריים משובחים בני דת משה וישראל נופלים בין הכסאות. עושה רושם איפה שטרחנות היא גם עניין של תרבות ועל-כן ראוי להתאים את המדד למוצאו התרבותי של הטרחן.

הנני ואטריח עצמי להציע מבחן מותאם לטרחן העברי המבטא את עמדתי הפרטית בסוגייה, והוא יונק השראתו וגם חלק נכבד מתוכנו מהמקור המצויין של ג'ון באז. s'il vous plaît (בפונטים קטנים הערות מבהירות):


  1. \(5\) נקודות בתור התחלה. (למה? כי כל אחד נושא עימו גרעין חבוי של טרחנות).
  2. \(5\) נקודות על כל טענה שאינה מובנת לאף אחד.
  3. \(5\) נקודות על כל טענה שמובנת רק למי שטען אותה. 
  4. \(5\) נקודות לכל טענה שמנוסחת באופן שכל אחד מבין אותה איך שהוא רוצה.
  5. \(5\) נקודות על כל טענה שאיננה עיקבית מבחינה לוגית. (לדוגמא, ראו תשובותיי למגיב רועי ברשימה "ואף מילה על רנורמליזציה...")
  6. \(5\) נקודות על כל מינוח שהמצאת מבלי להגדירו כראוי.
  7. \(5\) נקודות על הצעת ניסוי מחשבתי שבבירור סותר תוצאות ניסויים אמיתיים או תצפיות.
  8. \(5\) נקודות על כל שימוש בקיצורים לא מוכרים. (כמו למשל ECET בשביל Evans-Einstein-Cartan Theory).
  9. \(5\) נקודות לכל ציטוט מספרות פופולרית אייקונית, כמו למשל "אתה בטח צוחק, מר פיינמן" או "קיצור תולדות הזמן" של הוקינג.
  10. \(5\) נקודות לכל איזכור של המונחים "השדה המאוחד", "עולמות מקבילים",  או "תודעה קוסמית".
  11. \(10\) נקודות לכל אמירה מהסוג "אמנם אד וויטן סבור כך וכך אבל לדעתי..." או "שוחחתי עם יובל נאמן על הנושא והוא לא קיבל את דעתי".
  12. \(10\) נקודות על כל טענה שהפרשנות המקובלת לתוצאות ניסויים היא שגוייה. \(10\) נקודות בונוס עבור מתן פרשנות חליפית משלך (שקרוב לוודאי אף פיזיקאי אף פעם לא יקבל.)
  13. \(10\) נקודות על שבפתיחת עבודתך אתה כותב כמה הרבה זמן לקח לך לפתח את רעיונותיך וכמה זה היה מסובך. \(10\) נקודות בונוס נוספות על הטענה שאתה הוגה בהם משחר נעוריך.
  14. \(10\) נקודות על חשש שאתה מביע שמא מישהו יגנוב ממך את רעיונותיך.
  15. \(10\) נקודות על הזמנה למצוא כשלים בתאוריה שלך (וחיוך מוצנע בצידה).
  16. \(10\) נקודות לכל טענה מהסוג "אמנם איני טוב במתמטיקה אבל רעיונותי נכונים קונספטואלית ולכן כל מה שאני צריך זה מישהו שינסחם עבורי באמצעות משוואות".
  17. \(10\) נקודות על הטענה ש"תאוריה מקובלת ומנוסחת היטב היא בסה"כ רק תאוריה" (כאילו שיש בזה משהו להמעיט מערכה.)
  18. \(10\) נקודות על הטענה שאף שתאוריה נכונה ומנוסחת היטב מנפקת ניבויים לגבי תופעות שניצפות, היא אינה מסבירה מדוע הן מתרחשות ונכשלת בניפוק מנגונונים להסברתן (רבים וטובים מתחום המכניקה הקוונטית עלולים למצוא עצמם ראויים לניקוד בסעיף הזה).
  19. \(20\) נקודות על כל השוואה שלך לפיזיקאי דגול מן העבר דוגמת ניוטון אינשטיין דיראק או פלאנק. \(20\) נקודות בונוס מיוחדות על השוואת עצמך לגליליי גלילאו תוך רמיזה על כך שאינקוויזיציה בת-זמננו מאמללת אותך כפי שהאינקוויזיציה בת זמנו של גלילאו אימללה אותו.
  20. \(20\) נקודות על ציון העובדה שקיבלת ציון מעולה בבגרות בפיזיקה ו/או בבגרות במתמטיקה או שאתה מהנדס, כהוכחה ליכולתיך המדעיות ו/או האנליטיות. 
  21. \(20\) נקודות על הטענה שעבודתך נמצאת בחוד החנית של תפנית פרדיגמטית.
  22. \(20\) נקודות על המחשבה שאתה ראוי לפרס על רעיונותיך. \(20\) נקודות בונוס נוספות אם זה פרס נובל.
  23. \(30\) נקודות לכל טענה שתורות היחסות של אינשטיין או תורת הקוונטים מוטעות מיסודן ללא נימוקים משכנעים. \(30\) נקודות בונוס נוספות על מתן נימוקים שלדעתך הם משכנעים (אך אף אחד אחר משום-מה אינו משתכנע מהם).
  24. \(30\) נקודות על קריאת דבר-מה על שמך. למשל, דיון על משוואות השדה של אוונס כששמך הוא במקרה אוונס. (אכן יש אוונס כזה והוא לוקח את עצמו מאוד ברצינות...ראו סעיף 8.)
  25. \(30\) נקודות על הטענה שהתאוריה שלך מתארת את הכל, אבל לא מספקת ניבוי כמותי אחד. \(30\) נקודות בונוס נוספות אם היא מספקת רק ניבוי כמותי אחד (אבל אף אחד לא מבין איך).
  26. \(30\) נקודות על הטענה שפיזיקאי ידוע כלשהו לא באמת האמין בתאוריה בה הוא תמך כחיזוק לביקורת שיש לך על התאוריה. (למשל שפיינמן היה מתנגד חריף לתורת היחסות כפי שאפשר לקרוא מבין השורות בספריו... אבל רק אתה קורא זאת בין השורות.)
  27. \(40\) נקודות על ההצעה שאינשטיין בשנותיו האחרונות התכנס אל הרעיונות שאתה מעלה.
  28. \(40\) נקודות לטענה שאף שהיחסות הפרטית שגוייה, היחסות הכללית באופן כללי נכונה. או שהמכניקה הקוונטית שגוייה אבל המודל הסטנדרטי באופן כללי נכון.
  29. \(40\) נקודות לטענה שכל תגלית או תובנה פיזיקליים כבר כתובים או לכל הפחות נרמזים בתורה במשנה או בגמרא, \(20\) נקודות בונוס נוספות לכל תימוכין שאתה מביא לטענה הזו.
  30. \(40\) נקודות על תמיכה באחת מתורות הקונספירציה הרווחות כמסקנה ברורה מתוך עבודותיך.
  31. \(40\) נקודות לכל טענה שקבועים מתמטיים דוגמת \(e\) או \(\pi\) הם בעצם משתנים. \(80\) נקודות בונוס מיוחד לטענה שפיתחת מכשיר כדי למדוד את הקבועים המשתנים הללו במצבים השונים.
  32. \(40\) נקודות לכל טענה שטור שידוע כמתבדר בעצם מתכנס למספר שהוא קבוע פיזיקלי חסר יחידות (למשל שהטור ההרמוני מתכנס ל-\(137\) וכיו"ב). \(80\) נקודות בונוס מיוחד אם אותו טור מתכנס לגודל פיזיקלי שיש לו יחידות.
  33. \(50\) נקודות בונוס על הטענה שמספרים מדומים לא קיימים. (ולכן כל תורה פיזיקלית המנוסחת בעזרתם ממילא שגוייה.)
  34. \(50\) נקודות על כל טענה פשטנית שמוכיחה לכאורה שכל הפיזיקה בנוייה על כרעי התרנגולת. (למשל שהפרדוקס של זנון מוכיח שחשבון אינפינטסימלי לא יתכן ולכן כל הפיזיקה המושתתת עליו שגוייה).
  35. \(60\) נקודות על הטענה שהממסד המדעי מעורב בקונספירציה כדי למנוע מעבודך את הכבוד והיקר לו היא ראויה.
  36. \(60\) נקודות על הטענה שכשהתאוריה שלך תתקבל לבסוף יחשף במלוא עליבותו הממסד המדעי כולו, וייבושו המדענים כולם על שהתעלמו ממך.

נספח מיוחד:

    \(60\) נקודות על הטענה שעבודתך המדעית מוכיחה שאלוהים קיים, או שאלוהים לא קיים.

      זהו לבנתיים :)





      6 תגובות:

      1. מצחיק. יש אלפים כאלו. מצד שני, לעיתים בתוך הבליל הטרחני מסתתרות אבני חן, שבטיפול נכון היו יכולות לתרום. זאת, מכיוון שהטרחן לרוב נמצא מחוץ למערכת הקונוונציונלית, ולא מנוגע בפרגיגמות שלה. מי יזהה אבני חן אלו? בוודאי שלא המדען השחצן.

        השבמחק
        תשובות
        1. המשפט האחרון שלך מעניק לך לא מעט נקודות מתוך סעיף 39 במבחן הטרחנות... יש לי שתי תשובות לחשש שאתה מעלה: 1) אותה אבן חן מיוחדת תאגור נקודות מתוך הסעיפים דלי הניקוד. היא לא תיפול על הסעיפים מרובי הניקוד (שיניתי מעט את פריסת הניקוד כדי לתת לכך מענה). 2) אי אפשר להסתיר את האמת לאורך זמן. אותו אדם מוכשר שאתה מדבר עליו יזכה להערכה לה הוא ראוי גם אם זה יבוא טיפין טיפין. בסופו של דבר מה שטוב במתודה המדעית הוא שהקריטריונים לעבודה ראויה אינם מאפשרים חלקלקות ועיגול פינות. ההכרה על עבודה טובה בוא תבוא גם אם "בדרך היסורים".

          מחק
      2. אולי "יהיר" מדוייק יותר משחצן.
        היהירות מתבטאת בקידוש הפרדיגמות והתייחסות אל כל מי שכופר בתקפותן-קדושתן כאידיוט או תמהוני ( 'טרחן'). מובן, שאדם שאינו משתייך לכת כהני המדע, אינו מכיר את השיטה על בוריה, ולכן יחטא בעילגות דבר שיצדיק הגחכה מצד הכהנים המלווה בסיפוק עצמי עמוק שהם החכמים והוא לעולם לא ישתווה למעלתם. אכן, הרוב המוחלט של הטרחנים הנם טרחנים גמורים אשר סוחררו מהאגו של עצמם (וזה מצדיק את המבחן הקולע), אבל הם משקפים לאנשי המדע את הטרחנות הקיימת בהם.
        את האמת לא ניתן להסתיר, אבל אפשר לעשות את המוות למבשרה שנים רבות.
        זה שהתאוריות במדע מתחלפות בסופו של דבר נובע מכך שהמדענים הטרחנים פשוט מתים.

        השבמחק
      3. כמה נקודות צברתי?

        השבמחק
        תשובות
        1. מספיק בשביל לבוא לבקר :) ואם תביא אתך את ילדיך המקסימים, מה טוב!

          מחק
      4. אני מניח שכל אלו שהתנגדו לכל אותם ממציאים גאונים שהקדימו את זמנם, היו מחזקים את מהות המאמר.
        טרחנות עשויה להיות משני צדדי המתרס. מאלו המתחזים אך גם מאלו שתופסים בפרדיגמה הישנה ורועדים מפחד שיחשפו אותם במערומיהם.

        השבמחק